Big apple deel 4

4 juli 2010 - New York, New York, Verenigde Staten

Hi guys,

Belofte maakt schuld : vandaag een dubbel verslag van onze laatste dagen NY

3 juli

Na een welverdiende nachtrust(net niet gedroomd van the phantom) nemen we een yellow cab naar het Metropolitan Museum of Art(kortweg MET) een gigantisch groot museum. We wandelen door een Egyptische tempel, zien er mummies, lopen door Amerikaanse eetkamers uit de 19e eeuw, zien zalen vol harnassen en ridders, muziekinstrumenten, schilderijen van Van Gogh, Rembrandt, Picasso - maar dan niet eentje maar tientallen per meester. Volker had gezegd dat dit het Louvre van de US is, en dat is het zeker!

Daarna naar het Guggenheim museum. Het gebouw is gemaakt in de vorm van een slakkenhuis en er is veel moderne kunst te bewonderen.

Dan iets voor Anton : de zoo van Central Park. Het is een kleine zoo, maar dat kan de pret niet drukken : slangen, een ijsbeer, een sneeuwluipaard, vogels,... Het was eens iets anders en ook wel leuk om te doen.

We hebben nog wat tijd om de tijdelijke tentoonstelling van 'King Tut' te bezoeken. Zegt u misschien niets, maar Tutanchanon wellicht wel. De reizende tentoonstelling met de schatten uit de grafkelder van de jonge pharao zijn in N.Y. en dat willen we niet aan ons laten voorbijgaan!  We worden ingewijd in het leven van de jonge pharao, leren dat hij, in tegenstelling tot de vorige heerser die enkel 1 god vereerde (de zon),  vele goden vereerde. Heel mooie tentoonstelling!!!

De avond valt over NY en het is tijd om te genieten van een avond/nachtzicht op de stad. We gaan naar de Empirestatebuilding waar er een lange wachtrij is om de toren te bezoeken. Eerst doen we de 'skyride', een virtuele helicoptervlucht boven NY, daarna schuiven we nog wat aan tot we eindelijk de elevator kunnen binnenstappen. Boven op het observation deck worden we getrakteerd op een fantastischt zicht op nachtelijk NY. De lucht is kristalhelder en we kunnen meer dan 40 km ver zien (dus van de ene kant tot de andere = 80 km!) We zijn aan de vooravond van 4 juli, de nationale feestdag van de US. We zien heel wat vuurwerk in de verte! En uiteraard : allemaal lichtjes!

Leuk om onze avond af te sluiten.

4 juli

De nationale feestdag, en dat op een zondag. Het hotel heeft voor de gelegenheid gezorgd voor muffins & koffie als ontbijt!

We nemen de metro naar de Abyssian Baptist church in Manhattan om er de gospelmis van 11 uur mee te maken. We komen aan om 9u30 en er staat een rij toeristen om de hoek. We sluiten aan. Na een tijdje blijkt dat er nog een veel langere wachtrij verder staat en dat we - zonder dat we het wisten - zijn voorgekropen. Er komen mensen achter ons staan en die worden prompt weggejaagd door een zwarte medemens die daar staat om alles in goede banen te leiden. 'You will nog get into the church, these people are already waiting since 7:30 am. ' en hij zet een gele kegel net achter ons.  Er staat achter ons - met zo'n 100m tussen - nog een rij van 500 man, en er kunnen er maar 200 in! We besluiten wijselijk te zwijgen zodat we deze unieke kans om een gospelmis bij te wonen niet verknallen. Dan krijgt hij ons in het vizier : 'You will nog get in, people, with those clothes, you will not get in. ' Blijkt dat Anton en Willem een korte broek aan hebben en daar kan de Harlemse Jezus niet goed tegen.  Een plaatselijke verkoper - ik schat hem zo'n 60 jaar oud - staat daar in een knalrood pak en sneeuwwitte hoed CD's en 2e handskleren te verkopen. Toevallig dus. We kopen een lange jeansbroek voor Willem (die we - wegens compleet versleten - 's avonds weggooien) en voor Anton - die een relatief lange broek aanheeft - hebben we een beter alternatief. Kobe trekt zijn kousen uit, we scheuren er de top af, en Anton kan deze aandoen zodat zijn benen volledig bedekt zijn. Ondertussen blijft de stroom toeristen maar aanzwellen, maar wij staan veilig...  10:50 am : eindelijk, er komt beweging in de zaak. We worden geteld en moeten 2 per 2 gaan staan.

Dan mogen we de kerk binnen. Jammer genoeg mogen we geen foto's nemen. De priester kondigt eerst de activiteiten aan die binnenkort zullen plaatsgrijpen voor de gemeenschap. De jaarlijkse barbecue komt er aan en er zijn mogelijkheden van 5 tot 15 dollar. (It's gonna be groovy!) De inrichters (3) mogen nog elk extra reclame maken voor de bbq. Daarna krijgen we te horen wie er ziek is en voor wie we moeten bidden : Sister Grace is opnieuw opgenomen voor haar speen (!).

Dan komt het koor op in een lange rij. We horen gospels. Prachtig! Dan kondigt de priester een gastspreekster uit, iemand van de gemeenschap die studies heeft gevolgd om ook priester te worden. De jonge dame begint te preken met een vuur zoals ik nog nooit heb meegemaakt. A'men !  Ze wijst erop dat velen de weg zijn kwijtgeraakt en alleen nog denken aan wereldse dingen. Op het einde van de preek komen er 2 parochianen naar voor die terug de juiste weg willen nemen, nl. deze van het geloof. Ze vallen wenend in de armen van de priesteres.

Iemand voor ons is zo onder de indruk dat ze een foto neemt, maar dat hebben ze gezien! De foto moet worden gewist van haar fototoestel.

Na de mis trekken we naar een soulfoodrestaurant waar we lekker eten en wandelen door Harlem naar het Apollotheater. Vroeger was dit een gevaarlijke tocht maar nu is Harlem veel veiliger geworden alhoewel het toch even wennen is om als 'white guy' tussen al de zwartjes te lopen. In het Apollo theater begonnen enkele zwarte medemensen hun muziekcarriere (misschien zegt de naam Michael Jackson u wel iets..)

Van daar nemen we de metro naar Coney Island, het strand van de New Yorker. Het is er razend druk. We wandelen over de dijk en komen aan in het Russische deel van de stad. We drinken iets op het strand, genieten van de zilte zeelucht (het is inmiddels broeierig heet) en eten een hotdog bij de uitvinder ervan : Nathan's. MMMM, lekker!

Dan terug naar Manhattan want het vuurwerk voor de 4th of July (kostprijs 1 miljoen dollar - 800.000 euro! Gesponsord door Macy's)  Op de Hudsonrivier staan 5 pontons van waar het vuurwerk wordt afgevuurd. Je kan het nog best vergelijken met 1 fantastisch vuurwerk maar dan maal 5 ! Everything is big in the US! Het vuurwerk duurt een half uur. Dan nog snel iets eten en bedtijd! Morgen verlaten we N.Y. !

Wordt vervolgd!

See you guys!

1. M.R. + A:
    van oma en opa
    Wij zijn bij moe om naar jullie te luisteren. Al mooie foto's gezien.
    Veel groetjes.
  2. M.R. + A:
    8 juli 2010
    Ik wist niet dat er iets van een kleermaker in jullie bloed verborgen is!Je plan trekken is altijd goed.
    Veel groetjes moe.
  3. De gepensioneerde die straks ook niet thuisblijft:
    8 juli 2010
    Lijkt me best wel vermoeiend zo'n uitstapje. Maar de voldoening druipt zo van je verslag. Geniet er samen verder van !
  4. volker:
    8 juli 2010
    heerlijk om lezen hoe goed het jullie vergaat in the city that never sleeps. heel erg gelachen met de hilarische beschrijving om de baptist church binnen te geraken. ondanks de waarschijnlijk heersende hittegolf en recordtemperaturen van 39° (volgens booserke) houden jullie er een aardig tempo op na. KEEP ON GOING !!!